מאפיינים מוזיקאליים של המטאל
טכניקות תיפוף וריפֿינג בגיטרות
יש החושבים שמטאל מאופיין בגיטרות מהירות בדיסטורשן, שמדובר במוזיקה כבדה ורועשת אך בעצם מה שמאפיין את המטאל הוא קודם כל התיפוף ובניית הריפֿים. עוד לפני שהמטאל התפרסם החלו להשתמש ברוק בדיסטורשן וכבר אז הייתה מוזיקה יותר מהירה, כבדה ורועשת, עם גיטרות חשמליות, מאשר המטאל הישן שהחל להתפתח, כמו הפאנק, שגרם, עקב תחרות מצידו, ליצירת מטאל יותר כבד מהיר וקיצוני.
המטאל עם תחילת היווצרותו החל לשנות את התיפוף למורכב יותר ועמוק יותר, מצד שני אגרסיבי ובסיסי ובעיקר חדשני; המתופפים החלו לשנות את הקצב ויצרו קצב מיוחד רק למטאל שנתבסס עם התפתחות הז'אנרים של המטאל האמיתי בשנות השמונים והתשעים בעקבות הגל החדש של ההבֿי מטאל הבריטי (NWOBHM מ־1977 עד 1984). נוצרו טכניקות תיפוף האופייניות למטאל ומייחדות אותו כמו הדאבל באס והבּלאסט ביט.
הריפֿינג בגיטרות בנוי תוך שימת דגשים במקומות מיוחדים המאפיינים ריפֿים במטאל האמיתי. הריפֿים בנויים כך שניתן לזהות נגינת גיטרה של מטאל גם אם תנוגן בגיטרה אקוסטית, קלאסית, או אפילו יוקללי או בנג'ו (ניתן לשמוע הקלטות ולראות קליפים באתרי השיתוף באינטרנט), כך שלמעשה ניתן לזהות את נגינת המטאל על־פי טכניקת הנגינה על כל כלי פריטה כמעט ועפ"י ההדגשים בריפֿים בכל ביצוע של מטאל אמיתי, ואפילו סימפוני או בכלים אלקטרוניים, בכל סאוּנד שהוא, להבדיל ממוזיקה אחרת.